Katrine Fredriksen

EN RISA BIL ER MER ENN EN BIL

Katrine Fredriksen
EN RISA BIL ER MER ENN EN BIL

Har du tenkt på det når du setter deg inn i en bil med Risalogo på? At dette er en del av bedriftens ansikt. At bilen, og måten bilen oppleves på i trafikken, er en viktig del av hvordan vi blir oppfattet?

Vi får dessverre jevnlige meldinger fra privatpersoner som er forskrekket over vår atferd i trafikken. Lastebilførerne våre er generelt flinke. Vi har tidligere fokusert på opplæring i blant annet passiv kjøring, og det har virket. Forsikringskostnadene på bilparken er halvert på få år.

Men de mindre bilene som brukes av ansatte, formenn og anleggsledere, har fortsatt rom for forbedring. Vi har hatt flere alvorlige ulykker på veiene og det er små marginer som har gjort at vi har unngått dødsulykker. 

Husk at i tillegg er en uniformert bil et sterkt signal til omverdenen. Også ledere som kjører uten uniformert bil viser gjennom måten de opptrer bak rattet sine holdninger til sikkerhet. Å følge fartsgrensene, benytte bilbelte og hands-free bør være enkle ting!

Her er i tillegg noen enkle råd å ta med i hverdagen: Slipp fram trafikken, hold avstand, vis hensyn. 

Eirik Rake, HMSK Sjef


HMS: FOREBYGGING AV ULYKKER ER EKTA VARE

– Vi ser at kontinuerlig forbedring virker bedre enn store omveltninger, sier Eirik Rake, HMSK-ansvarlig i Risa.

Det må være fokus på god planlegging, risikoanalyser og sikker jobbananlyse (SJA) i forbindelse med de ulike oppdragene. Men vi er opptatt av at folk selv skal kunne ta de rette valgene, derfor jobber vi med holdninger blant ansatte og på prosjektene. Sikkerhet er Ekta vare. 

Det går igjen i alle sammenhenger, men det må holdes varmt for å virke. Derfor trenger vi små påminnelser hele veien, blant annet med vedlikehold av utstyr, kontroll, kompetanseutvikling og planlegging.

– HMS-arbeid kan fort bli mye pekefinger og pirk. Det kan i noen tilfeller virke mot sin hensikt. Så selv om detaljer er viktig, prøver vi hele tiden å løfte blikket og konsentrere oss om de største risikoene. Arbeidsoperasjoner der det inngår sprenging, kabler, arbeid langs vei og lignende innebærer livsfare. Det er ikke vanskelig å få folk med på å forsøke å gjøre dette tryggere, sier HMSK-sjefen.

– Jeg opplever at det blir satt pris på at vi er rundt på anleggene. Det virker som medarbeiderne liker at vi bryr oss. Folk er engasjerte i saker de brenner for og som betyr noe for dem. Og de er flinke. Men vi kan alltid bli bedre. Derfor vil vi gjerne ha flere forbedringsforslag. Dine meninger betyr noe, og vi vil heller ha for mange innspill enn for få, oppfordrer Rake.