Katrine Fredriksen

I mål med ryfast

Katrine Fredriksen
I mål med ryfast
Posjektleder Åshild Gudmestad.

Posjektleder Åshild Gudmestad.

En epoke som for Risas del startet sommeren 2014, er inne i siste fase. 

- Det har gått bra, sier anleggsdirektør i Risa, Erlend Fiskum. - Vi har levert tre store entrepriser direkte for Statens vegvesen, og en hvor vi har vært med Marti på Solbakk som underentreprenør. Prosjekter som til sammen har sysselsatt mer enn 100 Risa-ansattei snitt. På toppen av dette er det endel ekstrabestillinger som vi fremdeles leverer på sier han. 

- Det har vært en spennende reise. Vi har vært med lenge, og startet med RV 13 Ryfast E05 Hundvågtunnelen i april 2014, sier Åshild Gudmestad, prosjektleder i Risa.

Delprosjektet Ryfast E05 Hundvågtunnelen innebefattet tunnelarbeid fra Buøy til Hundvåg med av- og påkjøringsramper. Det er en tunnel med to løp. Prosjektet ble tildelt arbeidsfellesskapet KruseRisa ANS under en kontrakt på én milliard kroner, hvor Risas andel beløpte seg til 450 millioner. Risas bidrag har bestått i opplasting og utkjøring av fjellmasser, vegbygging i tunnel, samt grøfter og kabelarbeid i. Videre har trekke-, VA- og drensrør blitt lagt i tunnelen, og bedriften har også hatt ansvar for en dagsone med vei, VA-anlegg og kabelanlegg. Fjellmasser blitt transportert med båt fra Hundvåg til Fiskå for utfylling i sjø (nytt landområde). Risa har også hatt ansvar for tildekking av 100.000 kvadratmeter forurenset sjøbunn i Bangarvågen like ved prosjektområdet. 

- Våre kontraktsfestede leveranser på dette prosjektet var levert i november 2018, men vi holder fremdeles på med  tilleggsbestillinger, forteller Åshild. 

- Hundvågtunnelen var en stor jobb, isolert sett, og utrolig lærerik. Teamet i prosjektadministrasjonen fungerte bra, og var satt sammen av folk som var flinke på forskjellige ting, men sammen klarte vi å utnytte hverandres styrker, sier hun, men understreker at gjengen som jobber fysisk ute har stått på og må berømmes for godt utført arbeid og god innsats.

E05 Hundvågtunnelen i tall (Risas andel):

  • 2.800.000 tonn fjellmasse ble kjørt ut av tunnelen.

  • 780.000 tonn fraktet med båt til Fiskå (400 båtturer).

  • 443.000 tonn fraktet på lekter til Solbakk ved tunnel-
    åpningen til Ryfast (456 turer).

  • 273.000 meter trekkerør. 

  • 10.500 meter tunnel med av- og påkjøringsramper.

  • 470 kummer i tunnel.

Neste store Ryfast-prosjekt for Risa var  E39 Eiganestunnelen – E06 Dagsone Tasta. Prosjektet hadde en kostnadsramme på 218 millioner kroner. Det ble påbegynt i august 2016, og omfattet bygging av ny nedsenket fire-felts E39 fra Eiganestunnelportalen på Tasta, til sammenfletting av to-feltsvei ved avkjøring til parkeringsplass ved Store Stokkavann, en strekning på ca 750 meter. Videre ble nytt to-planskryss utformet som rundkjøringsbru over ny E39, med tilkobling til lokaltrafikken samt av- og påkjøringsfelt til E39. Ny bro over E39 for adkomst til boliger på vestsiden av E39 og turområder ble bygget, samt rampe ned til bussholdeplassen ved E39. På det meste har nærmere 90 Risa-medarbeidere og under­entreprenører vært i gang. Risa og Bjørns hage og anlegg bistår også naboene til E39 med å sette opp hagestuer og tilbakeføre hagene nå som prosjektet er i sluttfasen.

Underveis er det sprengt ut 230.000 kubikkmeter fjellmasse. Det er også kjørt bort over 200.000 kubikk jord, mye til lokale jorder. - Vi har hatt et godt team med skikkelig stå-på-vilje, fin miks av formell og praktisk
kompetanse, og god gjensidig respekt for hverandres kunnskap, sier Åshild.

Tredje og fjerde Ryfast-prosjekt gjald selveste Ryfylketunnelen, eller Solbakktunnelen, som den het i begynnelsen. Ryfylketunnelen er en undersjøisk tunnel som ble bygget på riksvei 13 mellom Nord-Jæren og Ryfylke under Horgefjorden i Rogaland. Den er om lag 14,3 km lang, er verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel, og er dimensjonert for 10.000 kjøretøy per døgn fordelt på to løp og fire felt.

Risas entreprise, Rv. 13 Ryfast – E19 G/S-vei Solbakk – Strandastøa ble inngått direkte med Statens vegvesen. Prosjektet omfattet bygging av 700 meter ny gang- og sykkelsti fra Ryfast-munningen til Strandastøa på Tau. I tillegg ble riksvei 13 justert på den samme strekningen. Videre ble det fremført VA, som i dag er tilknyttet hovedvannledning på Tau og som er blitt vannforsyning for brannvann i Ryfylketunnelen og fremtidig ekstra vannforsyning mot Jørpeland. Betydelige mengder høyspentkabler, hvor noe av dette sikrer strømforsyningen til Ryfylketunnelen, er lagt. Det andre prosjektet på Ryfylketunnelen var som under-entreprenør for Marti Norge, som fikk tildelt kontrakt E02, Solbakktunnelen. Risas oppgave var å utføre arbeidene i dagen med kryss inn på Rv. 13. - Det var gode jobber for oss, og vi leverte innenfor budsjett og tidsrammer. Med tilleggsbestillinger omsatte vi nok for mellom 70 og 80 millioner, sier anleggsleder Jan Emil Reinertsen. En femte, og mindre Ryfast-jobb var på E09 Ryfylketunnelen Elektro og SRO. Her var Risa underleverandør for elektroleverandøren Roxel, og hjalp blant annet til med montering av skilt. 

Mye har skjedd rundt Ryfast, men nå går det mot slutten. - Til tider har det vært hektisk, sier Åshild. - Det har vært store og viktige jobber, med mange begivenhetsrike år i et godt team. Men det er det man ønsker å gå til; man skal ha det kjekt på jobb!

ryfast2.jpg