anette wold

JÅTTÅPROSJEKTET

anette wold
JÅTTÅPROSJEKTET

KSR er et integrert arbeidsfellesskap mellom Risa og Contur (tidligere Kruse Smith) som jobber sammen på prosjektet Bussveien Stasjonsveien – Gauselvågen, internt i Risa kalt for Jåttåprosjektet.  

Prosjektet er et komplekst prosjekt som innebærer å bygge en bussvei på en strekning på 2500 meter. I tillegg til veibyggingen inkluderer prosjektet også oppføring av bruer, kryss, parkanlegg, torg og en kulvert der vanlig trafikk skal gå og bussene skal kjøre oppå.

Risa har satt 120 mann i arbeid på prosjektet, og de ligger godt an til å bli ferdigstilt i henhold til tidsplanen. Ifølge planen skal prosjektet være ferdig den 23. desember 2025, med ferdigstillelsesarbeid som blir ferdig i juni 2026. Rogaland Fylkeskommune, som byggherre har et budsjett på 1 million kroner per meter, altså totalt 2,5 milliarder kroner.

Byggingen av Bussvei Jåttå er imidlertid ikke uten utfordringer. Prosjektet befinner seg i et område med mye trafikk, kryssing både over og under jernbanen på to plasser og det er to skoler som ligger like ved. Utover dette er det også ytre miljø som må ivaretas til enhver tid.

Prosjektet har til nå håndtert flere omfattende miljøplaner og komplekse arbeidssituasjoner knyttet til miljøutfordringer i prosjektet. Store deler av anleggsområdet er regnet for å være forurenset i grunn, og det er gjennomført prøvetaking av 180 punkter for grunnforurensing. Vi har flere naboer tett på prosjektet, noe som kan være utfordrende både i forhold til støv og støy fra anleggsarbeidene.

Ved Hinnasvingene i prosjektet jobber vi tett på beboere som gjerne har levd hele sitt liv i området. I sør ligger det en barneskole og en videregående skole, samt et tett nettverk av næringsbygg. Naboer blir ofte berørt av det visuelle uttrykket til prosjektet, og mer direkte av luftforurensing og støy. På samme måte som luftforurensing er et HMS-hensyn for våre kolleger, er det både en helserisiko og en miljøutfordring for våre naboer. KSR gjennomførte tidlig flere tiltak for støv og støy, blant annet er det iverksatt omfattende overvåking av luftkvalitet og støyovervåking. Det benyttes to monitorer som kontinuerlig overvåker luftkvaliteten i området. Denne kan vi sammenligne mot miljødirektoratets luftmålere, og på den måten kan vi se at tiltakene våre virker.

Delstrekket av bussveien som bygges av KSR skal gjennomgå en såkalt BREEAM-sertifisering. BREEAM er et dokumentasjonsbasert sertifiseringsorgan som vurderer hvor bærekraftig et prosjekt er gjennomført. I BREEAM skal man bevise hvordan man aktivt har jobbet med å hensynta naboer og interessenter til prosjekt, hvordan miljøhensyn er ivaretatt og ikke minst at reduksjon av klimagassutslipp og avfallshåndtering er utført på en bærekraftig måte. Dette gjøres både gjennom prosjektets styrende dokumenter, og gjennom praktiske tiltak i organisasjonen. KSR har en prosjektorganisasjon som nå begynner å få «bærekraft i ryggraden», for bevisene for gjennomførte BREEAM-tiltak dukker opp til stadighet.

Anlegget ligger nær sjø med sårbare soner, og ligger i tillegg tett inntil et fredet område kalt Hindal, som inkluderer en sårbar ferskvannkilde, Hindalsdammen. Allerede ved prosjektstart gikk KSR i gang med å overvåke vannkvaliteten i form av prøvetaking, og fikk tidlig installert kontinuerlig overvåking av pH, turbiditet og nivå. Marit Henriksen er miljørådgiver og sier hun vil påstå at  god håndtering av anleggsvann er en av de mest krevende miljø oppgaver en entreprenør kan ha. Teorien om håndtering kan synes enkel, men siden overvann er høyst variabelt, er dette en utfordring som krever mye oppmerksomhet i startfasen. Ved Hindal vær den største frykten av Hindalsvannet skal tilslammes, og at livet i vann skal bli påvirket. KSR har sammen med sin underentreprenør Nordbø maskin jobbet aktivt for å sikre en grundig håndtering av anleggsvannet. Dette gjøres ved pumping av anleggsvann bort fra dammen, flomsikring med sandsekker, daglige kontroller av avrenninger mot Hindalsvannet.

Tommy Emil Karlsson

Tommy Emil Karlsson som er prosjektleder er fornøyd med fremdriften. Prosjektet jobber hardt for å fullføre arbeidene til riktig tid og med minimal påvirkning på nærområdet. Det er stort fokus på planlegging og å skape forutsigbarhet i alle leveranser.

Med et team på 120 personer i arbeid, har de samlet ressurser og ekspertise for å sikre at prosjektet blir fullført innenfor de fastsatte tidsrammene.

Inocencio Asotigue og Tommy Emil Karlsson