anette wold

Etter 20 år kom Dalanekontrakten heim

anette wold
Etter 20 år kom Dalanekontrakten heim

Det er 20 år siden Vegvesenet delte ut den første kontrakten for veivedlikehold i Dalane. Dette var starten på DOV i Risa. Det ble en bratt læringskurve i et umodent marked med mye feiling og læring. Det svir lenge etterpå når en ikke får økonomi i prosjektene. Da Nye Veier kom på banen ble spillereglene endret. Fra at pris alene var avgjørende skulle det nå vektes etter hvem som best kunne utføre jobben. Fra 2019 til 2023 har DOV mer en tidoblet omsetningen og i dag er det 80 personer som jobber i avdelingen som ledes av Erlend Aksnes.

«Nå har Dalane kontrakten kommet hjem,» sier Erlend. Kontrakten er på 300 millioner over 4 år.

 «Kriteriene for denne tildelingen var vekta med 60% pris, 20% miljø og 20% oppdragsforståelse og Risa scora best på flere av disse,» sier Eivind Stangeland som er seksjonssjef for drift og vedlikehold Sør-Rogaland.  «Det er kjekt at det ble Risa og det er trygt fordi Risa har forstått oppdraget. Så liker vi at det er en lokal aktør som vinner anbudet», sier Eivind Stangeland.

Kontrakten omhandler drift og vedlikehold av fylkesveiene i Eigersund, Lund, Sokndal, Bjerkreim, Hå og deler av Time og Gjesdal kommuner. Veinettet er på nesten 640 kilometer totalt. Av det er rundt 77 kilometer gang- og sykkelvei. I tillegg får vi ansvar for 59.000 veiobjekter, som for eksempel skilt, rekkverk, kummer og bruer.

Umodent marked og læringsprosesser

Da DOV fikk sin første kontrakt for Dalane-distriktet, var veivedlikeholdsbransjen fortsatt umoden. Markedet bar preg av utfordringer, og det fantes ingen etablerte maler for hvordan man skulle håndtere slike oppgaver på en effektiv måte. Dette førte til at DOV sto overfor både utfordringer og muligheter. De tok på seg oppgaven med en positiv innstilling og et ønske om å bidra til forbedring.

For 20 år siden fikk Risa Dalanekontrakten, nå to tiår senere, kan vi se tilbake på en bemerkelsesverdig reise med læring, vekst og kontinuerlig forbedring.

Det har skjedd betydelige endringer i bransjen på de 20 årene. Nå blir entreprenører kompensert for beredskap, noe som gjenspeiler den økende viktigheten av rask respons i dagens verden. I tillegg er det nå mengdeoppgjør for tjenester som vinterdrift, asfaltlegging og slamsuging, noe som gir en mer rettferdig betaling basert på utført arbeid.

Leif Tore Mellemstrand er prosjektleder for Dalanekontrakten og er godt i gang med arbeidet på «Dalanekontrakten». «Her har vi beredskap døgnet rundt og tar det det på det største alvor. Vi vet at det kan få alvorlige konsekvenser dersom vi ikke følger opp med for eksempel salting, brøyting og strøing på vinteren som nå står for døren. På denne kontrakten er det store variasjoner i vær og føreforhold da området strekker seg fra noen meter over havet og opp i Sirdal og Lauperak.

Heldigvis har vi tekniske hjelpemidler som måler temperatur og friksjon i veidekket som gir oss bedre kontroll. Denne jobben er en livsstil og kan til tider være svært krevende, men jeg kunne ikke tenkt meg noe annet», sier Leif Tore.

Veien fremover

Risa DOV har vist at suksess ikke kommer over natten, men er resultatet av dedikert innsats, læring og kontinuerlig forbedring. Deres 20-årige reise fra et umodent marked til et veletablert navn innen veivedlikehold er en inspirasjon for alle som streber etter å levere høykvalitets tjenester og gjøre en positiv innvirkning på samfunnet. Med en sterk arbeidsstyrke og et engasjert team ser Risa DOV frem til å fortsette sin suksesshistorie mens de tar på seg nye utfordringer og muligheter i veien fremover.

Assisterende prosjektleder, Risa: Helge-Arild Kindervåg (delvis med ryggen til), Bjørn Risa, Driftsleder, Risa: Oddgeir Kvia, Prosjekteier, Rogaland FK: Eivind Stangeland, Byggeleder, Rogaland FK: Frode Reed, Prosjektleder, Risa: Leif Tore Mellemstrand (delvis med ryggen til), Prosjektleder, Rogaland FK: Tormod Eikeland