anette wold

Hellvik stasjon

anette wold
Hellvik stasjon

På Hellvik stasjon holder et lag fra Risa på med plattformtiltak for byggherre Bane NOR. Det vil si at de gjør utbedringer på plattformen. I utgangspunktet var plattformen på Hellvik 70 meter lang, for at Go-Ahead skal kunne kjøre sine doble togsett må plattformen være minst 140 meter lang.

Risa bygger en plattform som er 220 meter lang, plattformen blir hevet slik at det er trinnløs inngang på toget. For å kunne gjøre disse oppgraderingene måtte grunnen stabiliseres. Det ble støpt en såle og satt på L-elementer for å holde glasoporen på plass. Glasopor er en fyllmasse som er like lett som leca.

Jobben ble påbegynt i starten av august og ble ferdigstilt i november. Fram til midten av september har de jobbet syv da gers uke med seks arbeidere per skift. Prosjektet hadde strenge krav til oppetid. Dersom det gjøres feil som medfører togstans er det svært høye timebøter , her er det ikke rom for feil.

Risa har erfaring fra tilsvarende prosjekter, Bryne stasjon ble bygget i 1999 og Moi og Sira i 2001. I 2005 til 2008 bygget vi Gandal godsterminal i arbeidsfelleskapet med RS Prosjekt. Etter sistnevnte prosjekt ble det noen år uten banejobber, men i 2020 fikk Risa jobben med å utbedre Klepp stasjon. I fjor gav vi og inn pris på plattform tiltak i Kristiansand, men nådde ikke helt opp til å vinne anbudet. Denne lærdommen tok vi med oss og vi fikk jobben på Hellvik stasjon. Vi har fått til et godt samarbeid med Bane NOR og er allerede i gang med oppstarten av et nytt prosjekt, plattformtiltak Egersund stasjon.

For å få jobben gjort trengs det spesialutstyr. En banegående gravemaskin er mer en dobbel så dyr som en normal maskin og det tar et år fra den bestilles til den er ferdig godkjent for bruk på banen. Det er og mulig og konvertere veimaskiner til banebruk, men det tar også tid å få godkjent, derfor leier vi maskin fra Østlandet.

Fra venstre: Asle Risa, Daniel Larsen, Kjartan Torland og Lars Andre Skretting