anette wold

BUSSVEI JÅTTÅ

anette wold
BUSSVEI JÅTTÅ

Med en kontraktsum på 1,34 milliarder er bussveien på Jåttå en stor kontrakt for arbeidsfellesskapet KSR (Kruse Smith anlegg og Risa) med Cowi på prosjektering.

2,5 kilometer med bussvei skal bygges fra Vaulen i nord – inn i Hinnasvingene, før den krysser jernbanen på en ny bru gjennom Jåttåvågen. Rundkjøring ved Jåttå videregående skole skal senkes i forhold til dagens terreng og det skal bygges et lokk over rundkjøringen, også kalla karusellkrysset. En ny bro fra Jåttå til Hinnasvingene føres over jernbanen som blir et nytt knutepunkt for busser og myke trafikanter. 35.000 m3 med betong går med for å bygge karusellkrysset, Hinnasvingene bro og to kulverter for trafikanter.

Strekningen Stasjonsveien – Gauselvågen er en av de mest omfattende bussveistrekningene. Her blir bussveien bygd som egen trasé for bussen, med fortau og sykkelfelt på sidene. Et stort fokusområde for anlegget er trafikkavviklingen. Det er mye trafikk her og det er to skoler som grenser til anlegget. Mange myke trafikanter som vi må ta spesielt vare på, sier Tommy.

Kontraktsformen for denne delen av bussveien gikk videre fra en prekvalifisering til en konkurransepreget dialog. «Det er ikke så ofte vi har denne formen, sier Tommy Emil Karlsson som er prosjektleder i KSR. Det er en langsiktig prosess, men den gir oss muligheter til å gi de beste løsningene. Som vinner av kontrakten har KSR ansvar for både prosjektering og utførelse.

I sommer ble det første spadestikket gjort av fylkesordfører Marianne Chesak. Eller spadestikk var det ikke. Fylkesordføreren ble plassert i en gravemaskin og med litt veiledning ble jobben gjort. Etter seremonien fikk Chesak tilbud om maskinføreropplæring på Eikeland gård av Bjørn Risa.

Fylkesordføreren tok Risa på ordet og stilte opp på Eikeland gård for trening. «Det var en flott opplevelse og jeg er imponert over det arbeidet som er gjort på opplæringssenteret, sier Marianne Chesak. Det var en spennende dag og jeg fikk flyttet mange tonn med masse. Det var vanskelig å rive seg løs og ta pause. Det var så kjekt at jeg kommer gjerne igjen. Chesak gir seg i politikken etter denne perioden så kanskje ser vi henne i en Risamaskin en dag.

Fylkesordføreren har tatt turen ut for å se på anlegget nå i høst og hun er imponert. «Dette blir en ny bydel som bygges og jeg tror at det blir kanonbra,» sier Marianne Chesak.

Når en jobber så tett opp mot skoler og boligstrøk må det tas hensyn. Det har vært en nær dialog med skolene og med beboerne der vi forsøker å gjøre de rette tiltakene for å redusere støy så mye som mulig bla. med å bruke silent kit på boreriggene. Dette reduserer støyen ved boring betraktelig. Vi tenker bærekraft når vi velger løsninger som for eksempel type betong og hvordan vi konstruerer kulverter.

På karusellokket ved Jåttå vgs. skal det lages en park, busstopp med tilhørende benker, belysning og beplantning. Gaten langs SR-Bank Arena kalles scenerommet og blir utsmykket med benker og lyseffekter. Dette er en del av grunnen til at KSR vant anbudet og i tillegg var de lavbyder.

Vi har cirka 40 ansa tte i sving for tiden, sier Tommy. Når vi skal i gang med Hinnasvingene bro over jernbanen må vi jobbe skift. Det er planlagt flere 48-timers brudd for togene hvor forskaling og støp av bru vil pågå. Per Ove Stokkeland som er prosjektleder for fylket, mener det var et veldig viktig grep at tildelingen ikke bare var på pris. Løsninger i forbindelse med trafikkavvikling i Hinnasvingene og karusellkrysset var vektlagt høyt i vurderingen av anbudet.

KSR tilbydde gode løsninger som gav høy poengscore. Det er et komplekst prosjekt med mye infrastruktur som skal legges om for bla. Stavanger Kommune. Men vi har hatt en god dialog mellom KSR/fylkeskommune og Stavanger kommune. VA-planer godkjennes fortløpende og nødvendige reguleringsendringer er vedtatt. Vi har et godt og nært samarbeid med KSR, de er like over gangen for oss i samme rigg og den korte avstanden fører til lav terskel for å ta kontakt, smiler Stokkeland.

Prosjektet skal være ferdig til 1. juni 2026.