anette wold

SVENNINGELV LIEN

anette wold
SVENNINGELV LIEN

Risa er underentreprenør for LNS (Leonhard Nilsen & Sønner AS) på prosjektet E6 Svenningelv – Lien. Mens NS tar seg av tunellarbeidene jobber Risa i dagsonen. Arbeidet startet i januar 2022 og skal være ferdig 1. november 2025.

Bernt-Jøran Reinholtsen er prosjektleder for LNS. «Vi er to selskap som har mye av den samme bakgrunnen og det er vel en av grunnene til at vi nå har et samarbeid,» sier Reinholtsen. «Vi trengte en samarbeidspartner som kunne bygge veier og det kan Risa.»

LNS var et av tre selskap som var prekvalifisert for jobben og sammen med Risa regnet de seg fram til et vinneranbud.

I dagsonen skal Risa skal bygge en 2 felts vei med en fartsgrense på 90 km/t. Det er mye fjell og dermed mye sprengningsarbeid. Nærmere bestemt 550 000 m3, men all massen blir brukt i prosjektet. «Vi prøver å gjøre det så bærekraftig som mulig,» sier Glenn Østrem som er prosjektleder for Risa.

Venstre side av bordet: Arve Eiesland Holen, anleggsleder Risa. Helene Bjørnsen, HMS/Kvalitetskoordinator Risa. Glenn Østrem, prosjektleder Risa.Eirik Nystuen, utplassert VGS elev.

Høyre side: Jan Tovsrud, innleid Formann. Geir Arne Nilsen, innleid Formann. Tor Holm, innleid stikningsleder. Bernt Jøran Reinholtsen, prosjektleder LNS.

Risa har ca. 45 personer i sving per skift, inkludert administrasjon. Det jobbes 14 dager på og 14 dager av med 12 timers skift. «Vi har hatt god framdrift så langt, men planlegger med å redusere noe når vinteren slår til for fullt,» sier Glenn. Han skryter av samarbeidet både med LNS, prosjektteamet og Statens vegvesen som er byggherre. Arbeidsmoralen blant alle våre Risa-ansatte og innleide på prosjektet er kjempebra, det er en fantastisk gjeng å jobbe sammen med.

«Vi bor i Trofors som nok er mest kjent for tvillingene Markus og Martinus, smiler Glenn. Men vi har et utrolig godt forhold til de som bor her. Det er opprettet egen facebookside der vi ble ønsket hjertelig velkommen ved adkomst i januar 2022.»

«I områder er det noen gamle sølvgruver som var i drift fram til ca. 1800 og de skaper litt utfordringer med ganger som må fylles. Utenom det har det gått ganske greit til nå,» sier Glenn. «Vi var spent på om sulfidinnholdet i fjellet var for høyt, men det har holdt seg under 1prosent som er grensen for at vi hadde måttet gjort tiltak for å hindre avrenning. Da hadde vi vært nødt til å pakke inn sprengt fjellmasse med sulfidinnhold med plastmembran.»

FAKTA

Dette skal bygges:

• To tunneler ca. 2 km og ca. 90 meter

• To store bruer – over elva Vefsna og Svenningelva Ca. 7,7 km veg i dagen i jomfruelig terreng, og påkobling til eksisterende E6.

• Bygging av ca. 2,8 km fylkeskommunale, kommunale og private veger.

• Forsterkning av ca. 2 km kommunal veg.

• Bygging av driftsveger og adkomstveger med en samlet lengde på ca. 1,7 km.

• Fire kanaliserte kryss.