anette wold

ROGFAST

anette wold
ROGFAST

Audun Håland og Lilly Hviding

Tiåringene Lilly Hviding og Audun Haaland fikk æren av å ta det første spadestikket til tunellen som takket være Rogfast skal gjøre Kvitsøy landfast.

Det har vært en lang veg å gå før en fikk satt det første spadestikket. Utbygginga ble vedtatt i 2017 da Ketil Solvik-Olsen var samferdselsminister.

I januar 2018 gjekk den første salva for adkomsttunellen i Arsvågen, og på samme tid ble det også bygd en adkomsttunell i Mekjarvik. På slutten av året ble den første av de store kontraktene lyst ut og det var kontrakten på Kvitsøy. Så stoppet prosjektet opp på grunn av at prisen ble for høy. Etter en runde med kutt og en ny kostnadsramme på 24,8 milliarder kroner gikk saken igjennom i stortinget.

Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunell når den en gang etter planen står ferdig i 2031. Reisetiden mellom Bergen og Stavanger blir redusert med cirka 40 minutter. For Næringslivet vil Rogfast få stor betydning.

Risa og Hæhre har gått sammen i et arbeidsfellesskap (AF HæhreRisa) og har fått tildelt kontrakten med å bygge den 3,5 kilometer lange tunellen ned til hovedløpet. Tunellen ligger 250 meter under ha voverflaten. Det skal også bygges 1,7 kilometer vei om dagen og tre betongbruer skal etableres.

Ved oppstarten av prosjektet fikk innbyggerne anledning til å stille spørsmål til entreprenøren og vegvesenet på et folkemøte som ble arrangert i Aktivitetshallen.

Kai Tore Vatland

HæhreRisa ANS har jobbet lenge med anbudet på Rogfast, og nå er vi endelig i gang sier Åshild Gudmestad (prosjektleder) og Kai Tore Vatland (markedsjef).

For å kunne få denne jobben trengte vi en samarbeidspartner som kunne drive tunnel. Tidlig på nyåret tok Bjørn kontakt med Albert Kristian Hæhre for å sondere om Hæhre Entreprenør kunne være med på et mulig samarbeidsprosjekt. Etter det har det gått slag i slag på Teams. Alle møter i forbindelse med anbudsprosessen ble holdt digitalt og det er første gang jeg har vært med på, sier Åshild. Det har imidlertid fungert bra og vi leverte et anbud som var godt gjennomarbeidet. Det viste seg å være så bra at jobben ble tildelt HæhreRisa ANS.

HæhreRisa var billigste med kr 622 mill. og en margin på kr 2,5 mill. til Kruse Smith som dessverre ble forkastet på grunn av en formell feil.

Risa skal stå for byggingen a v 1,7 kilometer vei i dagen og vi skal laste opp og kjøre ut tunellmassene som blir deponert i sjø ikke langt fra tunnelmunning. Hæhre skal bygge de tre betongbruene og sprenge ut den 3,5 kilometer lange tunellen.

Massene fra tunelldriften skal deponeres på nordsiden av øya Krossøy. Der skal det først lages en lekterkai og fra den skal massene lastes på splitlekter og deponeres i sjø. Massene fra tunnelen skal kjøres ut med lastebil. Alle maskiner som oppholder seg i tunnelen, eksempelvis lastemaskin, skal bruke biodiesel og biologisk nedbrytbar hydraulikkolje.

Åshild Gudmestad

Byggherren har utarbeidet et klima gassbudsjett på prosjektet som vi skal fortsette å fylle opp igjennom hele prosjektet. Det er høyt fokus på klimaavtrykket så vi må ta hensyn til dette på mange måter. Ved prosjektslutt skal det leveres et klimagassregnskap som bør være bedre enn budsjettet slik at bonus oppnås. Fornminner og truede plantearter skal sikres og hummerhabitat skal etableres. Dialog med kommunen og beboere på Kvitsøy har vært god, sier Åshild og vi bruker lokale tjenester der det er naturlig.